SportEdu tulevaisuustyön raportti on julkaistu! Raportista saat selville liikunta-alan nykyhetken ja tulevaisuuden osaamistarpeet. > LATAA RAPORTTI

Digitaaliset osaamismerkit liikunta-alalla

Digitaaliset osaamismerkit liikunta-alalla

Liikunta-alalla, kuten monilla muillakin aloilla, osaamisen jatkuva kehittäminen ja todentaminen ovat tärkeitä tekijöitä ammatillisessa kasvussa ja urakehityksessä. Täydennyskoulutukset tarjoavat mahdollisuuden päivittää osaamista ja hankkia uusia taitoja, mutta haasteena on usein se, miten tämä osaaminen todennetaan ja tehdään näkyväksi.

Tässä kontekstissa digitaalisten osaamismerkkien (digital badges) käyttö on nousemassa yhdeksi työkaluksi, joka voi auttaa tunnistamaan, kehittämään ja todentamaan tarvittavaa osaamista. Tätä pyrimme kehittämään SportEdussakin.

Mikä on digitaalinen osaamismerkki?

Digitaalinen osaamismerkki on visuaalinen ja digitaalinen tunnustus tietyn osaamisen saavuttamisesta. Se toimii eräänlaisena modernina todistusmuotona, joka on joustava ja helposti jaettavissa digitaalisissa ympäristöissä, kuten LinkedInissä tai sähköisessä CV:ssä. Osaamismerkki sisältää yksityiskohtaiset tiedot siitä, millaista osaamista merkin saaja on hankkinut, ja kuka on tämän osaamisen tunnustanut. Tämä tekee siitä luotettavan ja arvostetun tavan osoittaa osaamista, niin työnantajille kuin koulutusorganisaatioille.

Digitaaliset osaamismerkit perustuvat vuonna 2011 kehitettyyn kansainväliseen Open Badges -standardiin, ja niiden käyttö on ollut jatkuvassa kasvussa myös Suomessa. Standardin mukaisesti digitaalinen osaamismerkki on dynaaminen dokumentti, jota merkin saaja voi itse rikastaa lisäämällä siihen omia todisteita tai pyytämällä suosituksia. Tämä tekee osaamismerkistä arvokkaan työkalun, joka voi kehittyä ja laajentua ajan myötä. 

Osaamismerkkien avulla voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaamista, taitoja ja saavutuksia, joita kartutetaan muun muassa opiskelussa, työpaikoilla, harrastuksissa ja projekteissa. Ne eivät ole vain todiste osaamista, vaan voivat myös ohjata ja motivoida oppimisprosessia pelillisten elementtien avulla.

Eri tasoisia digitaalisia osaamismerkkejä - lähteestä Oamk Journal

Digitaalisten osaamismerkkien hyödyt liikunta-alalla

Digitaaliset osaamismerkit tarjoavat monia etuja sekä oppijoille että koulutuksen tarjoajille. Ne ovat helposti jaettavissa, mikä tekee osaamisesta näkyvämpää ja tunnustettavampaa. Lisäksi ne mahdollistavat osaamisen tunnustamisen joustavasti ja nopeammin kuin perinteiset todistukset.

Liikunta-alalla tämä tarkoittaa sitä, että ammattilaiset voivat osoittaa taitonsa ja erikoisosaamisensa tarkasti ja konkreettisesti, mikä parantaa heidän kilpailukykyään työmarkkinoilla. Osaamismerkit voivat myös auttaa työnantajia tunnistamaan sopivia osaajia ja rakentamaan osaavaa henkilöstöä.

Liikunta-alan täydennyskoulutuksissa ei tällä hetkellä ole käytössä selkeitä ja yhtenäisiä osaamisen todentamisen käytäntöjä. Tämä puute voi vaikeuttaa ammattilaisten liikkuvuutta ja osaamisen tunnustamista, sillä alalta puuttuu järjestelmälliset menetelmät, jotka auttaisivat arvioimaan ja tunnustamaan hankittua osaamista riippumatta siitä, miten se on saavutettu.

Miten digitaaliset osaamismerkit tukevat osaamisen tunnistamista?

  1. Osaaminen on kuvattu osaamisperusteisesti: Digitaalinen osaamismerkki sisältää tiedon osaamistavoitteista, joiden mukaista osaamista tunnistetaan, sekä arviointikriteerit, joiden perusteella osaaminen on tunnistettu.
  2. Osaamisen näkyväksi tekeminen: Digitaaliset osaamismerkit auttavat tekemään eri tavoin hankitun osaamisen näkyväksi, riippumatta siitä, missä ja miten osaaminen on hankittu. Osaamista voi kertyä virallisen koulutuksen lisäksi esimerkiksi harrastuksissa, vapaaehtoistyössä ja luottamustehtävissä. Digitaaliset osaamismerkit voivat tuoda siis esiin myös piilo-osaamista, joka muuten saattaisi jäädä huomaamatta.
  3. Rekrytoinnin tukeminen: Työnantajat voivat hyödyntää osaamismerkkejä rekrytoinnissa, sillä ne antavat tarkempaa tietoa hakijan osaamisesta ja taidoista kuin perinteiset todistukset.
  4. Motivointi ja sitoutuminen omaan oppimispolkuun: Osaamismerkit toimivat motivoivana tekijänä oppimisessa, mm. pelillistämällä oppimista ja motivoimalla näin oppimaan uutta askel kerrallaan. Osaamismerkit tukevat yksilöllisiä oppimispolkuja ja mahdollistavat joustavat tavat edetä opinnoissa tai työuralla.
  5. Helppo jakaminen ja säilyttäminen: Digitaaliset osaamismerkit säilytetään henkilökohtaisessa portfoliossa, josta ne helposti jaettavissa esimerkiksi sähköisessä allekirjoituksessa, ansioluettelossa tai sosiaalisessa mediassa. Ne eivät myöskään katoa yhtä helposti kuin paperiset todistukset.

Osaamisen todentamisen ja digitaalisten osaamismerkkien kehittämistä SportEdu-hankkeessa

Pyrimme vastaamaan tähän haasteeseen SportEdu-hankkeen Osaamisen todentamisen menetelmien kehittäminen -työpaketissa pilotoimalla osaamismerkkien käyttöä, joiden avulla liikunta-alan opiskelija voi koota ja todentaa oman osaamisensa digitaalisesti.

Hankkeemme tavoitteena on kehittää järjestelmä, joka hyödyntää digitaalisia osaamismerkkejä liikunta-alalla saadun osaamisen osoittamisessa. Tämä osaamisen todentamisen menetelmä tarjoaa opiskelijoille selkeitä ja konkreettisia todenteita, jotka helpottavat työnhakua, jatkokoulutuksiin hakeutumista tai muuta osaamisen osoittamista vaativissa tilanteissa.

Tavoitteenamme on, että oppijoille kertyy hankitusta osaamisesta selkeät ja hyödynnettävissä olevat todenteet, jotka edistävät heidän urapolkujaan ja osaamisen kehittymistä. Samalla nämä menetelmät voivat lisätä osallistujien motivaatiota ja madaltaa kynnystä aloittaa täydennysopinnot. 

Toteutamme SportEdu –hankkeessamme täydennyskoulutuspilotteja ja ensimmäisenä osaamismerkit pilotoidaan uudessa koulutuskokonaisuudessa Johtamisen työkaluja liikunta-alalle. Hankkeen lopputuloksena syntyy selkeä osaamisen todentamisen malli, joka on suunniteltu tukemaan sekä alan ammattilaisten että opiskelijoiden kehittymistä ja menestymistä tulevaisuudessa.

Picture of Marko Tanskanen

Marko Tanskanen

Digipedagogi
Itä-Suomen Liikuntaopisto
SportEdu-hanke

Oletko liikunta-alan kouluttaja tai muuten kiinnostunut digitaalisista osaamismerkeistä?

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa:

Muita tähän aiheeseen liittyviä artikkeleita sivuillamme:

Liikunta-alan osaamistarpeiden ennakointia -raportti

SportEdu tulevaisuustyön tuloksia

Liikunta-alan tulevaisuus vaatii uudenlaista osaamista ja kykyä sopeutua muuttuviin olosuhteisiin. Olemme toteuttaneet SportEdu – Tulevaisuuden osaamista liikunta-alalle -hankkeessa laajan selvitystyön, jossa kartoitettiin alan ammattilaisten osaamistarpeita

Lue lisää »
SportEdu tulevaisuustyöpaja Joensuussa

Viimeiset tulevaisuustyöpajat Joensuussa ja onlinena

Tämä teksti on osa SportEdu-hankkeen tulevaisuustyöpajoja käsittelevää blogisarjaa. Löydät muutkin työpajajulkaisut blogistamme: Ensimmäinen paikallinen työpaja Joensuussa Ensimmäinen online-työpaja Toinen paikallinen työpaja Joensuussa Viimeiset työpajat Joensuussa

Lue lisää »
Skip to content