Osallistuimme 23.–25.4.2025 Tampere-talossa järjestettyyn ITK-konferenssiin, joka on Suomen merkittävin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma. Tänä vuonna teemana oli ”Paljon uutta, vähän vanhaa, jotain lainattua”, mikä kuvasti hyvin konferenssin monipuolisuutta ja innovatiivisuutta.
Tampere-talo tarjosi modernit ja toimivat puitteet yli 200 esitykselle, työpajalle ja tietoiskulle. Vaikka ITK on perinteisesti järjestetty Hämeenlinnassa, siirtyminen Tampereelle toi uutta energiaa ja mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Tunnelma oli innostava ja yhteisöllinen, mikä näkyi vilkkaana keskusteluna ja yhteistyöideoiden syntymisenä.
Keskeiset teemat ja nostoja SportEdun näkökulmasta
Tekoäly opetuksessa ja opetusanalytiikka
Tekoälyn hyödyntäminen yksilöllisen oppimisen tukena sekä datan vastuullinen käyttö herättivät paljon kiinnostusta. Konkreettisina esimerkkeinä esiin nousivat tekoälyyn pohjautuvat sovellukset, jotka auttavat luomaan henkilökohtaisia oppimissuunnitelmia ja seuraamaan oppijan etenemistä sekä antamaan välitöntä palautetta suorituksista. Oppimisanalytiikka tarjoaa opiskelijoille ja opettajille tietoa edistymisestä, esimerkiksi digitaaliset opiskelijakortit ja kurssitavoitteiden seuranta auttavat hahmottamaan oman osaamisen kehitystä ja tavoitteiden saavuttamista.
Tekoälyä ja analytiikkaa voidaan hyödyntää myös ilmapiirin ja motivaation arvioinnissa, mikä tukee kannustavan oppimisympäristön rakentamista. Keskusteluissa korostui, että oppimisanalytiikan ja tekoälyn käyttö tulee suunnitella läpinäkyvästi ja opiskelijoita osallistavasti, jotta ratkaisut tukevat aidosti yksilöllistä oppimista ja opettajien työtä.
Digitaalinen hyvinvointi ja oppimisen tulevaisuus
Digitaalisen hyvinvoinnin näkökulmat nousivat vahvasti esiin ITK:ssa. Teknologiaa tulee hyödyntää vastuullisesti ja ihmislähtöisesti, jotta oppiminen on kestävää ja mielekästä.
Esimerkiksi liikunta-alalla digitaaliset ratkaisut, kuten etäohjaus ja hyvinvointisovellukset, voivat lisätä liikuntapalveluiden saavutettavuutta ja tukea yksilöllistä hyvinvointia. Samalla korostettiin, että vuorovaikutus ja yhteisöllisyys säilyvät keskeisinä – teknologia toimii parhaimmillaan tukena, ei korvaajana.
Digitaaliset osaamismerkit
Osallistuimme työpajoihin, joissa käsiteltiin osaamisen tunnistamista ja todentamista digitaalisin osaamismerkein. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että liikunnanohjaaja tai valmentaja voi osoittaa osaamisensa digitaalisella merkillä, joka on helposti jaettavissa työnantajille tai verkostoissa.
Tämä on erityisen tärkeää liikunta-alalla, jossa osaaminen karttuu monissa eri ympäristöissä ja jatkuva oppiminen on arkea. Digitaaliset osaamismerkit tekevät osaamisesta näkyvämpää ja tukevat urakehitystä.
Verkostoituminen ja yhteistyö
Konferenssi tarjosi erinomaiset puitteet verkostoitumiseen eri toimijoiden kanssa. Vaihdoimme kokemuksia, keskustelimme kehityssuunnista ja löysimme uusia yhteistyömahdollisuuksia liikunta-alan koulutuksen digitalisaation edistämiseen.
Digitalisaatio asettaa vaatimuksia uudenlaiselle osaamiselle, ja tulevaisuudessa liikunta-alalla korostuvat erityisesti yhteistyö-, teknologia- ja digitaidot sekä kyky hyödyntää dataa ja teknologiaa osana arjen työtä.
Mitä opimme ja mihin suuntaan mennään?
ITK2025 vahvisti uskoamme siihen, että digitaalinen oppiminen ja osaamisen tunnistaminen ovat avainasemassa myös liikunta-alan koulutuksen kehittämisessä. Jatkuva oppiminen, joustavat koulutuspolut ja digitaaliset työkalut tukevat ammattilaisten kehittymistä ja alan uudistumista.
Olemme innostuneita viemään ITK:ssa opittuja uusia ideoita käytäntöön SportEdu-verkostossa ja jatkamaan yhteistyötä alan toimijoiden kanssa.