SportEdu tulevaisuustyön raportti on julkaistu! Raportista saat selville liikunta-alan nykyhetken ja tulevaisuuden osaamistarpeet. > LATAA RAPORTTI

Liikunta-alan osaamistarpeiden ennakointia -raportti

SportEdu tulevaisuustyön tuloksia

Liikunta-alan tulevaisuus vaatii uudenlaista osaamista ja kykyä sopeutua muuttuviin olosuhteisiin. Olemme toteuttaneet SportEdu – Tulevaisuuden osaamista liikunta-alalle -hankkeessa laajan selvitystyön, jossa kartoitettiin alan ammattilaisten osaamistarpeita ja haasteita. Vuonna 2024 toteutetut kyselyt ja työpajat ovat tuottaneet arvokasta tietoa siitä, mitkä tiedot ja taidot ovat keskeisiä liikunta-alan kehittämisessä tulevan 10 vuoden aikana. Tässä artikkelissa kokoamme yhteen tulevaisuustyömme tuloksia ja tarkastelemme, miten liikunta-ala voi valmistautua tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

SportEdu – Tulevaisuuden osaamista liikunta-alalle -hanke keskittyy liikunta-alan täydennyskoulutusten kehittämiseen, jotta ne vastaisivat paremmin tulevaisuuden työtehtävien vaatimuksia. Hankkeen tavoitteena on lisätä liikunta-alan koulutusten houkuttelevuutta ja saavutettavuutta.

Vuoden 2024 aikana toteutimme tulevaisuustyön prosessin, jonka avulla kartoitettiin liikunta-alan tulevaisuuden osaamistarpeita. Työ aloitettiin vuonna 2024 keväällä Tulevaisuuden osaamistarpeet liikunta-alalla -kyselyllä. Syksyllä jatkoimme tulevaisuustyötä viidellä tulevaisuustyöpajalla, joista kolme pidettiin Joensuussa ja kaksi verkossa. Prosessin tulokset koottiin loppuraporttiin, joka julkaistiin 12.12.2024.

SportEdu tulevaisuustyön prosessi vuonna 2024

Tulevaisuuden osaamistarpeet liikunta-alalla -kysely kesällä 2024

Tulevaisuustyön ensimmäinen vaihe oli touko-kesäkuussa 2024 toteutettu kysely, joka suunnattiin laajasti liikunta-alan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoille. Kyselyyn vastasi 170 henkilöä, joista noin 80 prosentilla oli liikunta- tai hyvinvointialan koulutus. Kysely tuotti tietoa nykyhetken lisäosaamistarpeista ja ennakoi tulevaisuuden tarpeita vuoteen 2035 mennessä.

Kyselymme perusteella liikunta-alalla korostuu tällä hetkellä erityisesti talousosaaminen, joka liittyy liikuntapaikkarakentamiseen, hankintoihin, sopimushallintaan, lainsäädäntöön ja budjetointiin. Johtamisosaamisessa painottuvat henkilöstöhallinto vapaaehtoisten kuin päätoimisten johtamisessa, muutoksen johtaminen ja kehittämisosaaminen. Viestinnässä ja markkinoinnissa tärkeiksi nähdään sisällöntuotanto, monikanavainen viestintä ja sosiaalisen median hyödyntäminen. Pedagogisessa osaamisessa korostuvat kyvyt tukea ryhmiä ja yksilöitä eri tarpeissa. Digitalisaatio vaatii erityisesti tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä.

Lisäosaamisen tarpeita liikunta-alalla nykyään

Liikunta-alan toimijoilta saatujen vastausten perusteella yleisimmin liikunta-alaa merkittävästi muuttaviksi yhteiskunnallisiksi trendeiksi ennakoitiin julkisen talouden kiristyminen, väestön ikääntyminen ja syntyvyyden lasku sekä teknologinen kehitys. Yleisesti ennakoitiin liikunta-alaa muuttaviksi trendeiksi myös terveyskäyttäytymisen polarisoitumista sekä monikulttuuristumisen ja kansainvälistymisen olevan merkittäviä tulevaisuuden muutostekijöitä.

Liikunta-alaan vaikuttavat yhteiskunnaliset trendit

Liikunta-alalle ennakoiduista tulevaisuuden osaamistarpeista vuoteen 2035 nousi esiin digitaitojen kehittäminen, jotta liikunta-alalla voidaan tarjota saavutettavia ja helppokäyttöisiä digipalveluja. Talousosaamisen merkitys kasvaa julkisen talouden kiristyessä, ja sen rinnalla korostuvat myös lasten, nuorten ja ikääntyneiden liikuntaharrastusten tukeminen. Myös lajiosaaminen, viestintäosaaminen, kehittämisosaaminen nousivat osaamistarpeissa korkealle. Kestävä kehitys on keskeinen osaamisalue ekologisten ratkaisujen tukemiseksi. 

Liikunta-alalla korostuvia osaamistarpeita vuoteen 2035 mennessä

SportEdu tulevaisuustyöpajat syksyllä 2024 ja tulevaisuustyön loppupäätelmät

SportEdu tulevaisuustyöpajoihin osallistui liikunta-alan osaajia erilaisista julkisista ja yksityisistä organisaatioista ja kolmannelta sektorilta. Tulevaisuustyöpajoja järjestettiin syys-lokakuussa 2024 yhteensä kolme Itä-Suomen Liikuntaopistolla Joensuussa ja kaksi valtakunnallista online-työpajaa verkossa. Tulevaisuustyöpajoissa kerättiin näkemyksiä ja havaintoja liikunta-alalla jo tällä hetkellä tunnistettavista työvoima- ja osaamistarpeista.

SportEdu tulevaisuustyön tavoitteena oli tunnistaa keskeisiä liikunta-alaan lähitulevaisuudessa vaikuttavia muutostekijöitä ja niiden vaikutuksia liikunta-alalla tulevaisuudessa vaadittavaan osaamiseen. Tulevaisuuden osaamistarpeita on prosessissa tarkasteltu erityisesti liikunta-alan täydennyskoulutuksen näkökulmasta.

Liikunta-alan johtamisen työtehtävissä, valmennuksen, ohjauksen ja neuvonnan työtehtävissä sekä liikuntapaikkojen ylläpidon ja suunnittelun työtehtävissä vahvistuneita osaamistarpeita on kuvattu tarkemmin tulevaisuustyön raportissa sivuilla 10-12.

Työpajojen ja kyselyn tulokset korostavat eri liikunta-alan työtehtävissä tarvittavia osaamisia. Vastuullisuusosaaminen, itsensä johtamisen taidot sekä vuorovaikutus- ja tunnetaidot ovat keskeisiä. Palvelumuotoiluosaaminen ja strategisen johtamisen taidot nousevat tärkeiksi johtamisen näkökulmasta. Teknologiset taidot, viestintä ja markkinointi ovat kriittisiä alalla menestymiseksi. Monikulttuurisuus- ja kansainvälisyysosaaminen sekä tiedon hyödyntämisen taidot tukevat alan kehitystä. Talousosaaminen ja yritystoiminnan ymmärrys ovat erityisen tärkeitä liikunta-alan käytännön työssä.

SportEdu tulevaisuustyössä tarkasteltujen liikunta-alan työtehtävien läpileikkaavat osaamisvaatimukset

Yhteenveto osaamis- ja taitovaatimuksista, jotka toistuivat liikunta-alan työtehtävien osalta SportEdu tulevaisuustyön kyselyssä ja tulevaisuustyöpajoissa.

  1. VASTUULLISUUSOSAAMINEN:
    Tähän kuuluu ekologisten ja sosiaalisesti kestävien ratkaisujen kehittäminen, turvallisen tilan luominen sekä yhden- vertaisuus, tietosuoja ja -turvataidot.
  2. ITSENSÄ JOHTAMISEN TAIDOT:
    Kyky hallita omaa työhyvinvointia ja työ- kuormitusta sekä jatkuva ammatillinen kehittyminen ja itsensä kehittäminen.
  3. VUOROVAIKUTUS- JA TUNNETAIDOT:
    Empaattinen ja dialoginen viestintä eri ikäluokkien ja kulttuuritaustojen välillä sekä asiakkaiden kohtaaminen inhimillisesti.
  4. PALVELUMUOTOILUOSAAMINEN:
    Asiakasymmärrys ja kyky kehittää palveluita eri kohderyhmille osallistamisen ja kokeilujen kautta.
  5. STRATEGISEN JOHTAMISEN/ AJATTELUN TAIDOT:
    Tulevaisuuden ennakointi, muutoksen johtaminen ja vaikuttavuusosaaminen, erityisesti pienissä ja nopeasti muuttuvissa organisaatioissa.
  6. TEKNOLOGISET TAIDOT:
    Digitaalisten ja tekoälypohjaisten työkalujen hyödyntäminen sekä analytiikka ja tiedolla johtaminen.
  7. VIESTINTÄ- JA MARKKINOINTITAIDOT:
    Strateginen viestintä, sosiaalinen markkinointi ja monikanavaiset viestintätaidot, joilla voidaan vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.
  8. MONIKULTTUURISUUS- JA KANSAINVÄLISYYSOSAAMINEN:
    Kyky kohdata eri kulttuuritaustoista tulevia ihmisiä ja ymmärrys kansainvälisestä viite- kehyksestä.
  9. TIEDON HYÖDYNTÄMISEN OSAAMINEN:
    Kyky hankkia ja soveltaa tietoa työssä, erityisesti tutkitun tiedon käyttäminen päätöksenteossa.
  10. YRITYSTOIMINTA- JA TALOUSOSAAMINEN:
    Liiketoimintaosaaminen, taloushallinnon ymmärrys sekä rahoituksen ja resurssien tehokas hallinta.

Liikunta-alan osaamistarpeiden ennakointia - SportEdu tulevaisuustyön raportti

Tulevaisuustyömme tulokset on koottu SportEdun tulevaisuustyön raporttiin “Liikunta-alan osaamistarpeiden ennakointia” (2024), jossa kuvataan tarkemmin liikunta-alan työtehtävissä tarvittavia osaamisvaatimuksia sekä koulutustarpeita. Raportti toimii arvokkaana työkaluna liikunta-alan toimijoille ja koulutusten kehittäjille.

Tutustu myös SportEdu – Tulevaisuuden osaamista liikunta-alalle hankkeemme tulevaisuustyöprosessin aikana syntyneisiin blogeihin verkkosivuiltamme.

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa:

Muita tähän aiheeseen liittyviä artikkeleita sivuillamme:

Skip to content