Järjestimme tulevaisuustyömme ensimmäisen online-työpajan Suomessa toimiville liikunta-alan asiantuntijoille 10.9.2024. Työpajassa saatiin uusia näkökulmia liikunta-alan nykyhetken osaamistarpeisiin.
SportEdu – Tulevaisuuden osaamista liikunta-alalle-hankkeen tavoitteena on kehittää liikunta-alan täydennyskoulutusta vastaamaan alan tulevaisuushaasteisiin. Täydennyskoulutusten kehittämisen tueksi toteutetaan vuoden 2024 aikana tulevaisuustyön prosessi, jonka tavoitteena on luoda näkymä liikunta-alan tulevaisuuden osaamistarpeista.
SportEdu -hankkeen tulevaisuustyön tiedonkeruu käynnistyi toukokuussa valtakunnallisella liikunta-alan tulevaisuutta koskevalla kyselyllä. Tulevaisuustyön seuraavana toimenpiteenä järjestämme syksyllä 2024 tulevaisuustyössä viiden tulevaisuustyöpajojen sarjan, joista ensimmäisen paikallisen tulevaisuustyöpajan jatkona pidimme 10.9. online-tulevaisuustyöpajan.
Online-tulevaisuustyöpajaan saimme laajan kattauksen liikunta-alan osaajia erilaisista organisaatioista ja toimenkuvista. Tulevaisuustyöpajassa keskityttiin saamaan uusia näkökulmia liikunta-alan osaamistarpeisiin tällä hetkellä.
Monipuolinen kattaus liikunta-alan asiantuntijoita
Työpajassa oli osallistujina noin 20 ammattilaista eri liikunta-alan järjestöistä (mm. Suomen ammattivalmentajat SAVAL, Suomen Valmentajat ry, Urheiluopistosäätiö sr, Urheiluopistot ry, Ikäinstituutti, Liikuntatieteellinen Seura, liikunnan aluejärjestöt), oppilaitoksista (mm. Jyväskylän yliopisto, Itä-Suomen Liikuntaopisto, Metropolia ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu, Kolmen kampuksen urheiluopisto) ja yrityksistä (mm. Moveboost, Fluent Progress RT Oy, Karelia Golf) sekä muita edustajia Kuntaliitosta, Aluehallintovirastosta, Huippu-urheilun instituutista KIHU:sta ja Opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Online-työpajassa keskustelimme tulevaisuustyössä huomioitavista muutostekijöistä, liikunta-alan työtehtävistä ja osaamistehtävistä sekä erityisesti tällä hetkellä olevista lisäosaamistarpeista.
Osaaville tekijöille on tarvetta eri liikunta-alan tehtävissä
Pienryhmäkeskusteluissa esiin nousseita tarpeita liikunta-alan osaajille löytyi mm. kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osaajista, talous- ja hallintotehtävistä ja globaalien trendien ja kansainvälisen vaikuttamisen ymmärtäjistä. Lisäksi tarvitaan osaavia seuratoimijoita, valmentajia ja ohjaajia. Keskustelussa korostui keskeisesti osaajapula monialaisista, monipuolisista ja vuorovaikutuksellisesti joustavista liikunta-alan ammattilaisista.
Näiden perusteella ilmenneitä lisäosaamisen tarpeita liikunta-alalla listattiin mm. vastuullisuus-, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaamisessa. Lisäosaamistarpeita havaittiin myös liikunta-alan johtamisessa ja verkosto-osaamisessa, pedagogisissa taidoissa, ohjausosaamisessa ja ryhmänhallinnassa. Välitön ihmislähtöinen työ, elämäntapaohjauksen merkitys ja terveyskäyttäytymisen tukeminen korostui keskusteluissa yhteiskunnallisten muutosten näkökulmasta. Liikunta-alan lisäosaamistarpeissa ei voi myöskään unohtaa osaamistarvetta palvelumuotoilussa, digitaalisissa palveluissa ja hybridiosaamisessa.
On ilmeistä, että liikunta-alan työvoiman ja osaamisen tarpeet muuttuvat yhteiskunnan muuttuessa samalla tavalla kuin muillakin aloilla. Nämä yllä mainitut ydinkohdat tuovat esiin, miten monialaisia ja monimuotoisia lisäosaamistarpeita liikunta-alalla on huomioitava, jotta ala pystyy vastaamaan yhteiskunnallisiin muutoksiin ja asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin.
Tulevaisuustyön kyselyssä ja työpajoissa saamaamme tietoa lähdemme syventämään syksyn tulevissa tulevaisuustyöpajoissamme, joten kannattaa pysyä kuulolla!
Kiinnostaako sinua tietää lisää tulevaisuustyöstämme? Voit lukea blogistamme tulevaisuuskyselymme tuloksista.
Tai kiinnostaako sinua itse osallistua liikunta-alan tulevaisuustyöhömme? Meillä on vielä tilaa syksyn muissa työpajoissamme. Ota yhteyttä!