Lisäosaamisen tarpeet liikunta-alalla

Tulevaisuuskyselyn tuloksia 1 – Nykyiset lisäosaamisen tarpeet liikunta-alalla

Liikunta-alan toimintaympäristön ja työtehtävien muutos vaatii ammattilaisilta uusia taitoja ja osaamisen päivittämistä. Kesällä 2024 toteutetussa tulevaisuuskyselyssä kartoitimme liikunta-alan nykyisiä ja tulevia osaamistarpeita. 

Tässä blogisarjan ensimmäisessä osassa keskitymme kyselyn tuloksiin, jotka paljastavat, millaista lisäosaamista liikunta-alan ammattilaiset kokevat tarvitsevansa työtehtävissään juuri nyt.

Liikunta-alan ammattilaiset voivat kohdata työssään monenlaisia osaamishaasteita, jotka liittyvät niin asiakaskunnan muuttuviin tarpeisiin, teknologian kehitykseen kuin uusien palvelumallien omaksumiseen. Kesällä 2024 toteutetussa SportEdu-hankkeen tulevaisuuskyselyssä tarkastelimme liikunta-alan nykyisiä osaamistarpeita ja lisäosaamisen vaatimuksia eri työtehtävissä. Kyselyn tulokset osoittavat, että alan ammattilaiset kokevat tarvetta päivittää osaamistaan, erityisesti niissä tehtävissä, joissa muutos on nopeaa.

Tässä blogissa keskitymme tarkastelemaan erityisesti tällä hetkellä työelämässä havaittuja lisäosaamistarpeita, jotka nousivat kyselyn vastauksista esiin. Tämä antaa hyvän pohjan ymmärtää, mihin suuntaan liikunta-alan osaamista tulisi kehittää ja millaisia täydennyskoulutuksia tarvitaan vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin.

Nykyiset lisäosaamisen tarpeet ja osaamisen riittävyys liikunta-alalla

SportEdu-hankkeen tulevaisuuskyselyssä selvitettiin avoimilla kysymyksillä, millaisia lisäosaamisen tarpeita liikunta-alan ammattilaiset kokevat työtehtävissään. Tulosten perusteella esiin nousi erityisesti tarpeet talous- ja johtamisosaamisessa. Myös viestintään, opetustaitoihin ja teknologian hyödyntämiseen liittyviä osaamistarpeita pidettiin keskeisinä. Näiden lisäksi esimerkiksi tekoäly, markkinointi sekä kehittämisosaaminen ovat aihealueita, joissa monet ammattilaiset kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta.

Erityisesti tekoälyn ja teknologian korostuminen vastauksissa heijastaa liikunta-alan työympäristöjen muutosta muun maailman mukana. Toisaalta perinteisemmätkin taidot, kuten opetustaidot ja johtaminen, ovat edelleen keskeisiä kehityskohteita liikunta-alalla. Mielenkiintoisesti myös esimerkiksi liikuntapaikkaosaaminen ja kuntoutus nousivat esiin, mikä viittaa siihen, että tietyillä erikoisaloilla voidaan tarvita syvempää asiantuntemusta.

Liikunta-alan lisäosaamistarpeiden avoimista vastauksista kootut pääteemat ovat sanapilvessä alla:

Lisäosaamisen tarpeita liikunta-alalla nykyään

Osaamisen riittävyyttä arvioitaessa 81 % kaikista vastaajista koki, että heidän nykyiset tiedot ja taidot ovat riittävät liikunta-alan työtehtäviensä suorittamiseen. Eniten tyytyväisiä osaamiseensa olivat liikuntapaikkojen ylläpito- ja hoitotehtävissä olevat (91 %) sekä liikunta-alan koulutus- ja opetustehtävissä olevat (88 %). Johtamis- ja asiantuntijatehtävissä olevista 80 % koki osaamisensa riittäväksi, kun taas valmennus- ja ohjaustehtävissä työskentelevistä vain 76 %.

Kaikista vastaajista 12 % koki, ettei heidän osaamisensa ollut riittävää suhteessa nykyisissä työtehtävissä tarvittavaan osaamiseen. Erityisesti osaamisvajetta kokivat valmennus- ja ohjaustehtävissä olevat (16 %) sekä johtamis- ja asiantuntijatehtävissä olevat (13 %). Liikunta-alan koulutus- ja opetustehtävissä tai ylläpito- ja hoitotöissä olevissa vain 9 % koki osaamisensa puutteelliseksi.

Näin ollen kyselyssä saamiemme vastausten valossa näyttäisi siltä, että erityisesti liikunta-alan valmennus- ja ohjaustehtävissä voisi olla tarvetta helposti saavutettaville lisä- ja täydennyskoulutuksille.

Osaavan työvoiman saatavuuden haasteet liikunta-alalla

Tulevaisuuskyselyssä kartoitettiin avoimilla kysymyksillä myös liikunta-alan ammattilaisten näkemyksiä työtehtävistä, joissa osaavan työvoiman saatavuus on tällä hetkellä erityisen suuri haaste. Vastauksista nousi selkeästi esille valmennustehtävät sekä uimaopetus ja -valvonta, mikä korostaa osaavan valmennus- ja ohjaushenkilöstön kysyntää liikunta-alalla, erityisesti kun otetaan huomioon alan laaja-alaisuus ja erikoistumisen tarpeet eri lajeissa ja tasoilla.

Muutenkin vastauksissa ilmeni lasten ja nuorten ohjauksen sekä erityisryhmäosaamisen merkitys. Tämä viittaa siihen, että lasten ja nuorten liikuttamiseen sekä erityisryhmien tarpeisiin tarvitaan yhä enemmän erikoistunutta henkilöstöä.

Johtaminen ja taloushallinto sekä liikuntapaikkojen hoito olivat myös vastauksissa usein toistuvia teemoja. Johtamis- ja hallinnollisten tehtävien osaajien tarve heijastaa tarvetta entistä ammattimaisempaan ja tehokkaampaan liiketoiminnan ja organisaatioiden hallintaan liikunta-alalla. Samalla liikuntapaikkojen ylläpito ja hoito kaipaa lisää pätevää työvoimaa, jotta tilat pysyvät toimivina ja turvallisina.

Lisäksi kyselyssä ilmenneet markkinoinnin ja viestinnän, urheiluseuratoiminnan, sekä kouluttautuneisuuden kysyntä korostavat tarvetta paremmalle näkyvyydelle ja ammattimaisemmalle viestinnälle liikunta-alalla, mikä on tärkeää sekä palvelujen tarjoajille että urheiluseuroille kilpailukyvyn ja toiminnan jatkuvuuden parantamiseksi.

Liikunta-alan osaavan työvoiman puutteiden avoimista vastauksista kootut pääteemat ovat sanapilvessä alla:

Työskentely jatkuu SportEdun tulevaisuustyöpajoissa

SportEdu tulevaisuuskyselyn tulokset paljastavat, että liikunta-alalla on joitakin osaamishaasteita, jotka ulottuvat teknologian hyödyntämisestä perinteisiin johtamis- ja valmennustaitoihin. Erityisesti teknologian, tekoälyn ja viestinnän osaamistarpeet nousevat esille, mutta myös talousosaaminen ja johtaminen ovat keskeisiä kehityskohteita. Samalla osaavan työvoiman saatavuus koetaan haastavaksi esimerkiksi valmennuksen, uimaopetuksen ja liikuntapaikkojen ylläpidon tehtävissä.

Näiden kyselyn tulosten pohjalta aloitamme syksyllä ensimmäiset SportEdu-työpajat, jotka järjestetään valikoiduille liikunta-alan toimijoille Itä-Suomen Liikuntaopistolla sekä verkossa. Työpajoissa keskitymme erityisesti liikunta-alan nykyisiin työvoima- ja osaamishaasteisiin, ja tavoitteena on muodostaa yhteinen näkemys siitä, miten alan osaamista voidaan tulevaisuudessa parhaiten kehittää.

Blogitekstejä tulevaisuustyöpajoistamme SportEdu-hankkeessa:

  1. Ensimmäinen paikallinen työpaja Joensuussa
  2. Ensimmäinen online-työpaja

Muita tähän liittyviä artikkeleita sivuillamme:

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa:

Skip to content